Elektromobilita - výběr analýz
Na této stránce najdete výběr analýz o vývoji elektromobility a související infrastruktury (baterie, kritické suroviny, dobíjecí infrastruktura apod.).
Sekci průběžně doplňujeme.

Trendy v elektromobilitě podle Mezinárodní agentury pro energii
Prodej elektromobilů neustále stoupá a v roce 2024 by mohl dosáhnout zhruba 17 milionů, což představuje více než jedno z pěti prodaných aut po celém světě.
Elektromobily pokračují ve vývoji směrem k masovému trhu ve větším počtu zemí. Nízké marže, kolísavé ceny kovů baterií, vysoká inflace a postupné ukončení nákupních pobídek v některých zemích vyvolaly obavy z tempa růstu tohoto odvětví, ale údaje o globálních prodejích zůstávají silné.
V roce 2024 by tržní podíl elektromobilů na hlavních trzích mohl dosáhnout až 45 % v Číně, 25 % v Evropě a více než 11 % ve Spojených státech. Růst je podpořen konkurencí mezi výrobci, klesajícími cenami baterií a automobilů a pokračující politickou podporou.
Prodeje elektromobilů zůstaly v prvním čtvrtletí roku 2024 silné a překonaly prodeje za stejné období v roce 2023 přibližně o 25 % a dosáhly více než 3 milionů. Toto tempo růstu bylo podobné nárůstu pozorovanému za stejné období v roce 2023 ve srovnání s rokem 2022. Většina dodatečných prodejů pocházela z Číny, která prodala zhruba o půl milionu více elektromobilů než za stejné období v roce 2023. V relativním vyjádření, nejvýraznější růst byl pozorován mimo hlavní trhy EV, kde se prodeje zvýšily o více než 50 %, což naznačuje, že přechod k elektromobilitě nabírá na síle ve stále větším počtu zemí po celém světě.

Na základě nedávných trendů a vzhledem k tomu, že zpřísnění cílů CO2 má přijít až v roce 2025, se očekává, že růst prodeje elektromobilů v Evropě bude nejnižší ze tří největších trhů.
Očekává se, že prodeje v roce 2024 dosáhnou přibližně 3,5 milionu kusů, což odráží mírný růst o méně než 10 % ve srovnání s předchozím rokem. V kontextu obecně slabého výhledu prodeje osobních aut by elektromobily stále představovaly zhruba jeden ze čtyř vozů prodaných v Evropě.
Nárůst elektroaut i mimo hlavní trhy - 1 000 000 v roce 2024
Mimo hlavní trhy s elektromobily se očekává, že prodeje elektromobilů dosáhnou v roce 2024 milníku více než 1 milionu kusů, což představuje významný nárůst o více než 40 % ve srovnání s rokem 2023. Nedávné trendy ukazující úspěch domácích i čínských výrobců elektromobilů na jihovýchodě Asie zdůrazňuje, že region je připraven výrazně přispět k prodeji na rozvíjejících se trzích EV (viz část Trendy v průmyslu elektrických vozidel). Navzdory určité nejistotě ohledně toho, zda nadcházející indický systém FAME III bude zahrnovat dotace na elektromobily, se očekává, že prodeje v Indii zůstanou silné a zaznamenají zhruba 50% růst ve srovnání s rokem 2023.

Dostupnost elektroaut - 2/3 představují SUV a velké modely
Počet dostupných modelů elektromobilů se blíží 600, z nichž dvě třetiny jsou velká vozidla a SUV. Očekává se, že počet nových modelů elektromobilů by mohl do roku 2028 dosáhnout tisícovky.
Podíl malých a středních modelů elektromobilů mezi dostupnými elektrickými modely klesá. Elektromobily tak sledují stejný trend jako konvenční automobily a v průměru se zvětšují.
Velké automobilky sice v posledních letech oznámily uvedení menších a dostupnějších modelů elektromobilů, ale tyto modely budou v období 2024–2028 stále tvořit pouze 25 % celého parku elektroaut.
Za nárůstem podílu velkých modelů stojí několik faktorů. Od roku 2010 konvenční SUV ve Spojených státech těží z méně přísných pravidel pro výfukové emise než menší modely, což vytváří pobídku pro výrobce automobilů, aby uváděli na trh více vozidel v tomto segmentu.
Podobně v Evropské unii cíle CO2 pro osobní automobily zahrnovaly kompromis ohledně hmotnosti, což v některých případech dalo prostor pro těžší vozidla. Větší vozidla znamenají pro automobilky také větší marže. Vzhledem k tomu, že stávající výrobci automobilů na své nabídce EV v mnoha případech ještě nevydělávají, umožňuje jim zaměření na větší modely zvýšit marže.

Negativa nárůstu SUV – velké baterie a vysoká náročnost na kritické suroviny
Z politického hlediska je však zásadní zmírnit negativní vedlejší účinky spojené s nárůstem větších elektromobilů ve vozovém parku. Větší modely elektromobilů mají významný dopad na dodavatelské řetězce baterií a kritickou poptávku po nerostných surovinách.
V roce 2023 mělo vážené průměrné elektrické SUV na baterie v Evropě baterii téměř dvakrát větší než baterie v průměrném malém elektromobilu, s úměrným dopadem na kritické potřeby minerálů. Pokud by všechna elektrická SUV prodávaná v roce 2023 byla místo toho středně velká auta, bylo by možné ušetřit 6 000 tun lithia, 30 000 tun niklu, téměř 7 000 tun kobaltu a více než 8 000 tun manganu.
Větší vozidla navíc vyžadují větší množství materiálů, jako je železo a ocel, hliník a plasty, s vyšší ekologickou a uhlíkovou stopou při výrobě, zpracování a montáži materiálů. Vzhledem k tomu, že jsou těžší, mají větší modely také vyšší spotřebu elektrické energie. Dodatečná spotřeba energie vyplývající ze zvýšené hmotnosti je do určité míry zmírněna rekuperačním brzděním, ale v roce 2022 byla průměrná spotřeba elektrické energie elektrických SUV o 20 % vyšší než u ostatních elektromobilů. Výše uvedené samozřejmě zvyšuje nároky na výkonnou nabíjecí infrastrukturu.
Několik vlád, zejména v Evropě již reagovalo zavedením politik k vytvoření pobídek pro menší a lehčí osobní automobily. Například v Norsku podléhají všechna auta dani z nákupu na základě hmotnosti, emisí CO2 a oxidů dusíku (NOx). Jakákoli dovážená auta o hmotnosti vyšší než 500 kg musí také zaplatit poplatek za každý kilogram hmotnosti nad tento limit. Hmotnostní daně a poplatky na vozidla nad 1 600 kg uplatňuje i Francie s cílem omezit používání velkých a/nebo znečišťujících vozidel. Další příklady existují v Estonsku, Finsku, Švýcarsku a Nizozemsku.
Průměrný dojezd elektroaut se zvyšuje jen mírně
S rostoucí velikostí baterie a zlepšováním technologie baterií a designu vozidel vzrostl průměrný dojezd elektromobilů na baterie mezi lety 2015 a 2023 o téměř 75 %, ačkoli trendy se v jednotlivých segmentech liší.
Průměrný dojezd malých vozů v roce 2023 – kolem 150 km – není o mnoho vyšší než v roce 2015, což naznačuje, že tento dojezd je již dobře vhodný pro městské použití (s výjimkou taxíků, které mají mnohem vyšší denní využití).
Velké modely vyšší třídy již v roce 2015 nabízely vyšší dojezdy, než je průměr, a jejich dojezd do roku 2023 stagnoval, v průměru kolem 360–380 km. Mezitím došlo k významným zlepšením u středně velkých vozů a SUV, jejichž dojezd nyní činí přibližně 380 km, zatímco v roce 2015 byl průměrně přibližně 150 km u středních vozů a 270 km u SUV.
Od roku 2020 byl růst průměrného dojezdu vozidel pomalejší než v období 2015–2020. To by mohlo být důsledkem řady faktorů: kolísající ceny baterií, pokusy výrobců automobilů omezit dodatečné náklady kvůli sílící konkurenci a technická omezení (např. hustota energie, velikost baterie).
Do budoucna by se však průměrný dojezd mohl začít znovu zvyšovat, protože nové technologie baterií dospívají a ceny klesají.
Bod zvratu na masovém trhu zajistí dostupnější elektromobily
Spravedlivý a inkluzivní přechod k elektrické mobilitě, a to jak v rámci zemí, tak na celosvětové úrovni, závisí na úspěšném uvedení cenově dostupných elektromobilů.
Rozhodnutí o koupi automobilu obvykle zahrnují zvážení maloobchodní ceny a dostupných dotací a také provozních nákladů za celou dobu životnosti, jako jsou náklady na palivo, pojištění, údržbu a odpisy, které dohromady tvoří celkové náklady na vlastnictví.
Dosažení parity mezi elektrickými a konvenčními spalovacími auty vytváří důležité finanční pobídky k přechodu.
V roce 2023 byly počáteční maloobchodní ceny elektromobilů vyšší než u jejich ekvivalentů mezi auty se spalovacím motorem, což v relativním vyjádření zvýšilo jejich celkové náklady na vlastnictví.
Na druhou stranu vyšší účinnost paliva a nižší náklady na údržbu umožňují u elektromobilů ušetřit náklady na palivo a snížit jejich celkové náklady na vlastnictví. To platí zejména v obdobích, kdy jsou ceny paliv vysoké, v místech, kde ceny elektřiny příliš nekorelují s cenami fosilních paliv.
Odpisy jsou také důležitým faktorem při určování celkových nákladů na vlastnictví. Odpisy u elektromobilů bývají rychlejší než u ekvivalentů se spalovacím motorem. Na druhou stranu, jak spotřebitelé získávají více důvěry v životnost elektrických baterií a zvyšuje se poptávka a pozitivní image značky některých modelů BEV, mohou si elektroauta udržet hodnotu déle. Modely Tesla se například odepisují pomaleji než průměrný benzínový vůz ve Spojených státech.
A konečně, zvyšující se ceny pohonných hmot v některých regionech, zavádění nízkoemisních zón, které omezují přístup nejvíce znečišťujícím vozidlům, a daně a poplatky za parkování specificky zaměřené na vozidla se spalovacím motorem by mohly znamenat, že se v budoucnu budou odepisovat rychleji než elektrická vozidla.
Dalším faktorem, který snižuje celkové náklady na vlastnictví elektromobilů ve srovnání s ekvivalenty se spalovacím motorem, jsou dotace. Dotace na nákup snižuje původní maloobchodní cenu, a tím snižuje odpisy kapitálu v průběhu času. Nižší maloobchodní cena znamená nižší náklady na financování prostřednictvím kumulativního úroku. Dotace mohou výrazně snížit počet let potřebných k dosažení parity celkových nákladů na vlastnictví mezi elektromobily a auty se spalovacím motorem.

Důležitým bodem zvratu bude dosažení cenové parity mezi elektromobily a vozy se spalovacími motory.
I když jsou celkové náklady na vlastnictví elektromobilů výhodné, maloobchodní cena předem hraje rozhodující roli a spotřebitelé na masovém trhu jsou obvykle citlivější na cenové přirážky než bohatší kupující. To platí nejen v rozvíjejících se a rozvojových ekonomikách, které mají poměrně vysoké kapitálové náklady a poměrně nízké příjmy domácností a podniků, ale také ve vyspělých ekonomikách.
Například ve Spojených státech průzkumy naznačují, že cenová dostupnost byla hlavním problémem pro spotřebitele, kteří zvažovali přijetí EV v roce 2023.
Jiné odhady ukazují, že dokonce i mezi spotřebiteli SUV a pick-upů by pouze 50 % bylo ochotno koupit vozidlo nad 50 000 USD.
Elektromobily se sice zlevňují, protože ceny baterií klesají, konkurence zesiluje a výrobci automobilů dosahují úspor z rozsahu, ve většině případů však zůstávají v průměru dražší než ekvivalenty se spalovacím motorem. V některých případech po očištění o inflaci jejich cena v letech 2018 až 2022 stagnovala nebo dokonce mírně vzrostla.
Větší baterie pro delší dojezdy zvyšují ceny automobilů, stejně jako další možnosti, vybavení, digitální technologie a luxusní prvky, které jsou často nabízeny nad základním modelem. Neúměrné zaměření na větší prémiové modely tlačí průměrnou cenu nahoru, což spolu s nedostatkem dostupných modelů na trhu ojetin (viz níže) omezuje potenciál oslovit spotřebitele na masovém trhu. Důležité je, že geopolitické napětí, narušení obchodu a dodavatelského řetězce, rostoucí ceny baterií v roce 2022 oproti roku 2021 a rostoucí inflace také významně ovlivnily potenciál dalšího poklesu nákladů.
Konkurence může také hrát důležitou roli při snižování cen elektromobilů. Zesilující konkurence vede výrobce automobilů ke snížení cen na minimální ziskovou marži, kterou dokážou udržet. A taky k rychlejšímu snížení nákladů na baterie a výrobu.
Například od poloviny roku 2022 do začátku roku 2024 snížila Tesla cenu svého Modelu Y z 65 000 USD až 70 000 USD na 45 000 USD až 55 000 USD ve Spojených státech. Ceny baterií pro takový model klesly za stejné období ve Spojených státech pouze o 3 000 USD, což naznačuje, že ziskové rozpětí lze stále dosahovat za nižší cenu.
Podobně v Číně klesla cena základního modelu Y z 320 000 CNY (47 000 USD) na 250 000 CNY (38 000 USD), zatímco cena odpovídající baterie klesla pouze o 1 000 USD.
V případech, kdy elektrické modely zůstávají okrajové nebo se zaměřují na bohatší, méně citlivé na ceny, nemusí jejich cena klesat tak rychle jako ceny baterií, pokud si automobilky udrží větší marže.
Čína – vývoj cen a poptávky po elektroautech
V Číně, kde je podíl prodejů elektromobilů již několik let vysoký, je již nyní vážená průměrná cena elektromobilů (před dotací na nákup) nižší než u vozů se spalovacím motorem. To platí nejen při pohledu na celkové prodeje, ale také v segmentu malých vozů. Po započtení osvobození elektrických vozidel od 10% daně z nákupu vozidla to u elektrických SUV platilo již v roce 2022.
Ceny elektromobilů od roku 2018 výrazně klesly. Přibližně 55 % elektromobilů prodaných v Číně v roce 2022 bylo levnějších než průměrné vozidlo se spalovacím motorem, oproti méně než 10 % v roce 2018.
Čína zůstává globální výjimkou, pokud jde o dostupné levné elektrické modely. Místní výrobci automobilů již prodávají téměř 50 typů malých, cenově dostupných modelů elektromobilů, z nichž mnohé mají cenu pod 100 000 CNY (15 000 USD).
V roce 2022 byl nejprodávanějším elektromobilem SAIC malý Wuling Hongguang Mini EV, který představoval 10 % veškerého prodeje BEV. Jeho cena se pohybovala kolem 40 000 CNY při dojezdu 170 km.
V roce 2023 ho však předběhly modely Tesla, mezi jinými většími modely, protože noví spotřebitelé hledají delší dojezdy a vyšší možnosti a digitální vybavení.
Spojené státy – vývoj cen a poptávky po elektroautech
Ve Spojených státech se v období 2018–2022 vážená průměrná cena elektromobilů snížila, především díky značnému poklesu ceny vozů Tesla, které tvoří významný podíl prodeje.
Ve všech segmentech zůstaly elektrické modely v roce 2022 dražší než konvenční ekvivalenty. Od té doby se však mezera začala snižovat, protože velikost trhu roste a konkurence vede výrobce automobilů ke snižování cen.
Například v letech 2023–2024 bylo možné najít model 3 od Tesly v rozmezí 39 000 až 42 000 USD, což je srovnatelné s průměrnou cenou nových vozů se spalovacím motorem. Na trh byl taky uveden nový Model Y s cenou pod 50 000 USD.
Rivian očekává uvedení svého SUV R2 na trh v roce 2026 za cenu 45 000 USD, což je mnohem méně než u předchozích vozů.
Průměrná cenová parita mezi elektrickými a konvenčními SUV by mohla být dosažena do roku 2030, u malých a středních vozů však může být dosaženo až později, vzhledem k jejich nižší dostupnosti a nižší oblíbenosti.
Na rok 2024 bylo automobilkami ohlášeno přibližně 25 nových modelů plně elektrických aut, ale pouze 5 z nich má cenu pod 50 000 USD a žádný pod hranicí 30 000 USD. I po zohlednění daňové úlevy ve výši 7 500 USD (v rámci IRA – Inflation Reduction Act) málokterý model elektromobilu zatím přímo konkuruje malým masovým modelům vozidel se spalovacím motorem.
Ford v roce 2024 oznámil, že se odkloní od velkých a drahých elektromobilů jako způsob, jak přesvědčit více spotřebitelů, aby přešli na elektrický model. Tesla oznámila, že v červnu 2025 začne vyrábět kompaktní a cenově dostupný elektromobil nové generace.
Některé mikro modely elektroaut jsou již dostupné v ceně mezi 5 000 a 20 000 USD (např. Arcimoto FUV, Nimbus One), ale jezdí vzácně. Teoreticky by takové modely mohly pokrýt mnoho případů použití, protože 80 % cest autem ve Spojených státech je do vzdálenosti 10 mil.
Evropa – vývoj cen a poptávky po elektroautech
Cenové trendy se v různých evropských zemích liší a obvykle se liší podle segmentu.
V Norsku jsou po zohlednění osvobození od daně z prodeje elektromobilů již nyní elektromobily levnější než konvenční auta napříč všemi segmenty.
V Německu patří podpora elektrovozidel mezi nejnižší v Evropské unii, zejména podpora středně velkých vozů a SUV. V roce 2023 měly nejlevnější modely mezi nejprodávanějšími středními elektromobily cenu mezi 22 000 a 35 000 EUR (např. MG MG4, Dacia Spring, Renault Megane), což je mnohem méně než tři dražší EV modely s cenou nad 45 000 EUR ( VW ID.3, Cupra Born a Tesla Model 3). Pro srovnání, nejprodávanější vozy se spalovacím motorem ve středním segmentu se rovněž pohybovaly mezi 30 000 a 45 000 EUR (např. VW Golf, VW Passat Santana, Škoda Octavia Laura, Audi A3, Audi A4).Na konci roku 2023 Německo postupně zrušilo dotaci na nákup elektromobilů, ale konkurence a klesající ceny modelů by to mohly kompenzovat.
Ve Francii je dotace na nákup elektromobilu relativně vysoká. Elektrická prémie pro malá a střední auta zůstává kolem 40–50 %. Právě zde byly elektromobily v roce 2023 nejlevnější. Prodávaly se tady v průměru za 22 000 a 30 000 EUR (např. Dacia Spring, Renault Twingo E-Tech, Smart EQ Fortwo), zatímco nejprodávanější malé modely spalovacích aut byly k dispozici mezi 10 000 EUR a EUR 20 000 (např. Renault Clio, Peugeot 208, Citroën C3, Dacia Sandero, Opel Corsa, Škoda Fabia). Od poloviny roku 2024 lze na elektromobily s cenou nižší než 47 000 EUR získat dotaci až 4 000 EUR, pro domácnosti s nižšími příjmy pak další dotaci až 3 000 EUR.
Ve Spojeném království měly nejlevnější elektromobily v roce 2023 cenu od 27 000 do 30 000 GBP (33 000 až 37 000 USD) (např. MG MG4, Fiat 500, Nissan Leaf, Renault Zoe), s výjimkou modelu Smart EQ Fortwo, cena 21 000 GBP. Pro srovnání, nejprodávanější malé varianty ICE lze nalézt od 10 000 do 17 000 GBP (např. Peugeot 208, Fiat 500, Dacia Sandero) a střední varianty pod 25 000 GBP (např. Ford Puma). V polovině roku 2022 byly dotace na nákup osobních elektromobilů zrušeny.
Jinde v Evropě zůstávají elektromobily obvykle mnohem dražší než jejich ekvivalenty v podobě aut se spalovacími motory. Například v Polsku bylo možné v roce 2023 nalézt jen několik modelů elektromobilů za ceny konkurenceschopné konvenčním vozům pod hranicí 150 000 PLN (polský zlotý) (35 000 EUR).
V roce 2023 došlo k několika oznámením evropských automobilek o menších modelech s cenou pod 25 000 EUR v blízké budoucnosti (např. Renault R5, Citroën e-C3, Fiat e-Panda, VW ID.2all).
Potenciál mají i miniaturní modely elektroaut, které pokud nahrazují konvenční modely, pomáhají snižovat spotřebu baterií a kritickou spotřebu minerálů. Jejich ceny se často pohybují pod 5 000 USD (např. Microlino, Fiat Topolino, Citroën Ami, Silence S04, Birò B2211).
V Evropě a Spojených státech se očekává, že ceny elektromobilů klesnou v důsledku klesajících cen baterií, efektivnější výroby a konkurence. Nezávislé analýzy naznačují, že cenové parity mezi některými modely aut na elektrický pohon a aut se spalovacím motorem v určitých segmentech by mohlo být dosaženo v období 2025–2028, například u malých elektrických vozů v Evropě okolo roku 2025.
Nicméně cenovou paritu může zpozdit mnoho tržních proměnných, např. nestálé ceny komodit, úzká místa v dodavatelském řetězci a schopnost výrobců automobilů získat dostatečné marže z levnějších elektrických modelů. Typické pravidlo, podle kterého úspory z rozsahu snižují náklady, je komplikováno řadou dalších tržních sil. Patří mezi ně dynamika regulací, geopolitická konkurence, pobídky pro domácí trh a neustále se vyvíjející technologické prostředí výroby baterií se svými regionálními specifiky.
Japonsko – vývoj cen a poptávky po elektroautech
Japonsko je vzácným příkladem vyspělé ekonomiky, kde malé modely (jak elektro tak konvenční) oslovují velkou spotřebitelskou základnu motivovanou hustě obydlenými městy s omezeným parkovacím místem a politickou podporou. V roce 2023 byly malé modely se spalovacím motorem zastoupeny na celkových prodejích aut se spalovacím motorem z cca 60 %; malá elektroauta tvořila 50 % všech prodejů elektroaut.
Pro cenové srovnání dva modely elektromobilů z nejmenší kategorie („kei“) Nissan Sakura a Mitsubishi eK-X mají cenu mezi 2,3 miliony JPY a 3 miliony JPY (japonský jen), tj. 18 000 až 23 000 USD, což je však stále o dost více než nejprodávanější malé vozy se spalovacím motorem (např. Honda N Box, Daihatsu Hijet, Daihatsu Tanto, Suzuki Spacia, Daihatsu Move), jejichž cena se pohybuje mezi 13 000 USD a 18 000 USD.
V roce 2024 Nissan oznámil cíl do roku 2030 dosáhnout nákladové parity (výrobní, nikoli maloobchodní ceny) mezi elektromobily a vozy se spalovacím motorem.
Rozvíjející se trhy a rozvíjející se ekonomiky
Absence malých a levnějších modelů elektromobilů je zde významnou překážkou širšího uplatnění elektroaut na trhu. Mnohé z dostupných modelů aut jsou SUV nebo velké modely, které cílí na spotřebitele zboží vyšší třídy a jsou příliš drahé pro spotřebitele na masovém trhu, kteří často v první řadě nevlastní osobní automobil.
V Indii má průměrný nejprodávanější malý vůz se spalovacím motorem cenu kolem 7 000 USD, zatímco malé elektrické modely Tiago/Tigor společnosti Tata se cenově pohybují 10 000 a 15 000 USD. Velké modely a SUV tvoří více než 65 % celkového prodeje elektromobilů.
Podobně SUV a velké modely tvořily v roce 2023 většinový podíl na prodeji elektromobilů v Thajsku (60 %), Indonésii (55 %), Malajsii (přes 85 %) a Vietnamu (přes 95 %). Například v Indonésii byl v roce 2023 nejoblíbenějším elektromobilem Hyundai Ionic 5 s cenou kolem 50 000 USD.
Když se podíváme na oznámení o uvedení na trh, většina nových modelů očekávaných v období 2024–2028 jsou SUV nebo velké modely. Představit by se ale mohlo i více než 50 malých a středních modelů a nedávný či chystaný vstup čínských automobilek naznačuje, že by se v příštích letech mohly na trh dostat levnější modely.
Vzestup trhů s ojetými elektromobily - 8/10 občanů EU kupuje auto z druhé ruky
Jak trhy s elektrickými vozidly dozrávají, nabývá na významu trh ojetin, protože se postupně stávají dostupné novější generace vozidel a dřívější uživatelé přecházejí nebo upgradují. Trhy s ojetými vozy jsou zásadní pro podporu masového přijetí na trh, zvláště pokud nové elektromobily zůstanou drahé a ojeté zlevní.
Stejně jako u vozidel se spalovacím motorem, u kterých je nákup ojetého vozu často primárním způsobem pořízení vozu v rozvíjejících se i vyspělých ekonomikách, se podobný model objeví i u elektrických vozidel.
Odhaduje se, že osm z deseti občanů EU kupuje své auto z druhé ruky a tento podíl je ještě vyšší (kolem 90 %) mezi skupinami s nízkými a středními příjmy. Podobně ve Spojených státech je zhruba sedm z deseti prodaných vozidel ojetých.
S tím, jak velké trhy s elektrickými vozy dozrávají, je stále více ojetých elektromobilů k dispozici pro další prodej. Podle odhadů činila velikost trhu s ojetými elektromobily v roce 2023 téměř 800 000 v Číně, 400 000 ve Spojených státech a více než 450 000 ve Francii, Německu, Itálii, Španělsku, Nizozemsku a Spojeném království dohromady.
Trhy s ojetými vozy se stále více stávají zdrojem dostupnějších elektromobilů, které mohou konkurovat ojetým konvenčním autům. Například ve Spojených státech má více než polovina ojetých elektromobilů již cenu pod 30 000 USD s vidinou rychlého poklesu na 25 000 USD, což je cena, za kterou se ojeté elektromobily stávají způsobilými pro federální slevu na ojetá auta ve výši 4 000 USD.
Některé evropské země také nabízejí dotace na ojetá elektrická auta, jako je Nizozemsko (2 000 EUR), kde dotace na nová auta od roku 2020 neustále klesá, zatímco dotace na ojetá auta zůstávají konstantní, a Francie (1 000 EUR ).
V Číně měly ojeté elektromobily v roce 2023 průměrnou cenu kolem 75 000 CNY (11 000 USD).
Rozvíjející se trhy
Vzhledem k tomu, že zásoby elektromobilů na vyspělých trzích stárnou, je pravděpodobné, že se stále více použitých elektromobilů bude obchodovat mezinárodně. Samozřejmě za předpokladu, že globální standardy umožní kompatibilitu technologií (např. pro nabíjecí infrastrukturu). Dovážená ojetá vozidla představují příležitost pro spotřebitele v těchto zemích, protože nové modely jsou pro ně příliš drahé nebo nejsou v jejich zemích prodávány.
Obchodní toky ojetin
Údaje o obchodních tocích ojetých vozů jsou roztroušené a často protichůdné, ale historie vozů se spalovacím motorem může být užitečná pro odhad vývoje trhu s ojetinami elektromobilů. Program OSN pro životní prostředí (UNEP) odhaduje, že Afrika dováží 40 % všech ojetých vozidel vyvážených do celého světa, přičemž africké země se obvykle stávají konečným cílem dovozu ojetých vozů. Mezi typické obchodní toky patří členské státy západní Evropské unie do členských států východní Evropské unie a do afrických zemí, ve kterých se jezdí po pravé straně. Japonsko zase tradičně vyváží do asijských a afrických zemí, kde jezdí po levé straně, a USA vyváží na Střední východ a do Střední Ameriky.
Vývoz ojetých elektromobilů z velkých trhů s EV v posledních letech roste. V případě Číny to lze vysvětlit nedávným zrušením politiky zakazující vývoz ojetých vozidel jakéhokoli druhu. V roce 2023 vydalo ministerstvo obchodu návrh politiky vývozu ojetých vozidel, která po schválení umožní vývoz ojetých vozidel ze všech regionů Číny. Očekává se, že díky tomu výrazně vzroste export ojetých aut z Číny.
V Evropské unii se také zvyšuje počet mezinárodně obchodovaných ojetých elektromobilů. V roce 2022 dosáhla velikost trhu téměř 120 000 obchodovaných ojetých elektromobilů. Více než polovina veškerého obchodu se odehrává mezi členskými státy EU, následuje obchod se sousedními zeměmi, jako je Norsko, Spojené království a Turecko (20 %), zbytek použitých EV se vyváží do zemí, jako je Mexiko, Tunisko a Spojené státy. Od roku 2023 jsou největšími vývozci Belgie, Německo, Nizozemsko a Španělsko.
Stejně jako v případě konvenčních vozidel mohou politická opatření buď pomoci, nebo bránit dovozu ojetých elektromobilů, např. stanovením emisních norem pro dovážené ojeté automobily. Dovážející země budou také muset současně podporovat zavádění dobíjecí infrastruktury, aby se vyhnuly problémům s přístupem, jako jsou ty, které byly hlášeny na Srí Lance poté, co systém pobídek výrazně zvýšil dovoz použitých elektrických vozidel v roce 2018.
Politická rozhodnutí na vyspělejších trzích mají také dopad na možné obchodní toky. Například současný politický rámec v Evropské unii pro oběh baterií může zabránit tomu, aby EV a baterie EV opustily Evropskou unii, což přináší výhody v oblasti energetické bezpečnosti, ale může omezit opětovné použití.
Zdroje:
- https://www.iea.org/reports/global-ev-outlook-2024