EU směrnice CSRD a reportovací standardy ESRS
Účel a cíle
Informace o udržitelnosti, které velké společnosti a společnosti kotované na burze v současnosti vykazují, nejsou dostatečné. Často opomíjejí informace, které investoři a další zainteresované strany považují za důležité. Navíc reportované informace může být obtížné porovnávat mezi společnostmi a uživatelé těchto informací, jako jsou investoři, nemají spolehlivý přehled o rizicích souvisejících s udržitelností, kterým jsou společnosti vystaveny.
Investoři by měli být stále více informováni o dopadech společností na lidi a životní prostředí a jejich plánech na snížení těchto dopadů v budoucnu. Tyto znalosti jim pomohou splnit jejich vlastní požadavky na zveřejňování podle nařízení o zveřejňování informací o udržitelném financování (SFDR).
Obecněji řečeno, má-li být trh pro zelené investice důvěryhodný, investoři musí vědět o dopadu společností,
do kterých investují, na udržitelnost. Bez těchto informací nelze peníze směřovat na činnosti šetrné k životnímu prostředí.
Proto Evropská komise vydala Účetní směrnici (2013/34/EU) ve znění směrnice Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD – 2022/2464).
V souladu se směrnicí CSRD přijala Komise společné standardy – Evropské standardy pro podávání zpráv
o udržitelnosti (ESRS), které společnostem pomohou efektivněji komunikovat a řídit jejich výkonnost v oblasti udržitelnosti a mít lepší přístup k udržitelným financím.
Evropské standardy pro podávání zpráv o udržitelnosti (ESRS) budou povinné pro společnosti, které jsou podle směrnice o účetnictví povinny vykazovat určité informace o udržitelnosti.
Očekávání
Očekává se, že společné standardy pomohou společnostem snížit náklady na vykazování ve střednědobém a dlouhodobém horizontu tím, že se vyhnou používání více dobrovolných standardů, jak je tomu dnes. Problémy s kvalitou podávání zpráv o udržitelnosti v současnosti vytvářejí mezeru v odpovědnosti. Vysoce kvalitní a spolehlivé veřejné zprávy společností pomohou vytvořit kulturu větší veřejné odpovědnosti.
Kdo ESRS vytvořil
ESRS standardy vyvinul nezávislý poradní orgán EU – EFRAG, který je složen z několika zainteresovaných stran (investorů, společností, auditorů, občanských společností, odborů, akademiků a národních tvůrců norem). EFRAG návrhy v několika kolech předložil k veřejné konzultaci i ke konzultaci s různými orgány EU: Evropský orgán pro cenné papíry a trhy, Evropský orgán pro bankovnictví a Evropský orgán pro pojišťovnictví a zaměstnanecké penzijní pojištění, Evropská agentura pro životní prostředí, Agentura Evropské unie pro základní práva, Evropská centrální banka, Evropský výbor orgánů dohledu nad auditem a Platforma pro udržitelné finance.
Propojení s ostatními právními předpisy EU o udržitelném financování
ESRS obsahuje řadu jasně identifikovaných datových bodů, které odpovídají konkrétním informacím, které účastníci finančního trhu, administrátoři benchmarků a finanční instituce potřebují pro své vlastní účely podávání zpráv, respektive podle nařízení o zveřejňování informací o udržitelném financování (SFDR), nařízení o benchmarku (BMR) nebo „pilíře 3” nařízení o kapitálových požadavcích (CRR).
Pokud společnost dospěje k závěru, že datový bod odvozený ze SFDR, BMR nebo CRR není významný (neboli „materiální“ dle provedené analýzy materiality), bude muset výslovně uvést, že daný datový bod není „významný“, spíše než pouze nevykazovat žádné informace. Kromě toho budou muset společnosti poskytnout tabulku se všemi takovými datovými body, v níž uvedou, kde je v prohlášení o udržitelnosti najdou, nebo případně uvedou „nepodstatné“.
Cílem těchto ustanovení je usnadnit účastníkům finančního trhu, správcům benchmarků a finančním institucím dodržování jejich vlastních informačních povinností podle SFDR, BMR a CRR.
Soulad ESRS standardů s globálními standardy
Komise EU pracovala na zajištění velmi vysoké úrovně souladu mezi ESRS a standardy Mezinárodní rady pro standardy udržitelnosti (ISSB) a Global Reporting Initiative (GRI).
EFRAG bude pokračovat ve společné práci s ISSB na optimalizaci interoperability překrývajících se norem ESRS a ISSB, což je relevantní pro společnosti, které potřebují používat ESRS a které chtějí navíc splňovat normy ISSB. Diskuse mezi Komisí, EFRAG a ISSB zajistily velmi vysoký stupeň sladění tam, kde se tyto dva soubory norem překrývají.
GRI sloužil od počátku vývoje návrhu ESRS jako důležitý referenční bod a mnoho požadavků na podávání zpráv v ESRS bylo inspirováno standardy GRI.
Společnosti, které jsou povinny podávat zprávy o změně klimatu v souladu s ESRS, budou do značné míry uvádět stejné informace jako společnosti, které budou používat standard ISSB pro zveřejňování informací o klimatu. Zveřejňování informací o změně klimatu v rámci ESRS poskytne další informace o dopadech relevantních pro uživatele jiné než investory, jako jsou obchodní partneři, odbory, sociální partneři a akademici.
Velmi vysoký stupeň souladu mezi ESRS a dvěma standardy ISSB má za cíl zabránit tomu, aby společnosti, které mají povinnost podávat zprávy v souladu s ESRS a které chtějí také dodržovat standardy ISSB, musely podávat zprávy podle standardů ISSB samostatně.
Tím EU přispívá k rozvoji soudržného globálního rámce a ke globální srovnatelnosti hlášených informací o udržitelnosti. Přístup integrace požadavků ISSB na zveřejňování do ESRS je také plně v souladu s ambicí nedávného rozhodnutí IOSCO schválit standardy zveřejňování související s udržitelností ISSB.
ESRS jsou zároveň v souladu s vlastními politickými ambicemi EU, pokud jde o udržitelné financování a Evropskou zelenou dohodu. ESRS obsahuje aktuální normy pokrývající celou škálu environmentálních, sociálních a správních otázek, zatímco ISSB dosud zveřejnila podrobnou aktuální normu pouze o klimatu. Kromě toho, a jak požaduje CSRD, ESRS výslovně vyžaduje podávání zpráv o dopadech společnosti na lidi a životní prostředí, ale zároveň o tom, jak sociální a environmentální problémy vytvářejí pro společnost finanční rizika a příležitosti (analýza dvojí materiality). Standardy ISSB se naproti tomu zaměřují výhradně na to, jak sociální a environmentální problémy vytvářejí finanční rizika a příležitosti pro společnost.
Co budou muset společnosti hlásit
ESRS zaujímá perspektivu „dvojí významnosti (materiality)“. To znamená, že ukládá společnostem povinnost podávat zprávy jak o svých dopadech na lidi a životní prostředí, tak o tom, do jaké míry sociální a environmentální problémy vytváří finanční rizika a příležitosti pro společnost.
Požadavky na zveřejňování informací jsou rozděleny do dvou průřezových (obecných) standardů a deseti tematických standardů ve třech zastřešujících oblastech: E (životní prostředí), S (sociální oblast) a G (řízení):
Všechny společnosti spadající pod povinnost ESG reportingu budou muset vykazovat obecné informace (ESRS 2, General Disclosures), kam spadají například:
- stručný popis obchodního modelu a strategie podniku
- popis časově omezených cílů souvisejících s otázkami udržitelnosti stanovených podnikem
- popis úlohy správních, řídících a dozorčích orgánů s ohledem na záležitosti udržitelnosti a příslušné odborné znalosti a dovednosti nebo přístup k nim
- popis politik podniku ve vztahu k otázkám udržitelnosti
- informace o existenci pobídkových programů spojených s otázkami udržitelnosti
- popis procesu náležité péče prováděného podnikem s ohledem na otázky udržitelnosti
- hlavní skutečné nebo potenciální nepříznivé dopady spojené s vlastními operacemi podniku a s jeho hodnotovým řetězcem
- veškerá opatření přijatá podnikem v souvislosti se skutečnými nebo potenciálními nepříznivými dopady a výsledek těchto opatření
- popis hlavních rizik pro podnik v souvislosti s otázkami udržitelnosti
- ukazatele relevantní pro požadované zveřejnění. V případě potřeby obsahuje informace o vlastních činnostech podniku a o jeho hodnotovém řetězci, včetně jeho produktů a služeb, jeho obchodních vztahů a jeho dodavatelského řetězce.
Hodnotový řetězec z pohledu CSRD
ESRS vyžaduje, aby podnik identifikoval a posoudil významné dopady, rizika a příležitosti napříč celým svým hodnotovým řetězcem z pohledu dvojí významnosti (neboli „materiality“).
Pro posouzení potenciálních a skutečných dopadů je důležité, aby podnik určil zejména:
- umístění a charakteristiky dodavatelů, včetně dodavatelů mimo první úroveň jejich dodavatelského řetězce;
- uživatele jejich služeb a zboží;
- jak je se zbožím nakládáno z hlediska odpadu na konci jeho životnosti; a
- kdo může být ovlivněn jejich službami a zbožím.
Prohlášení podniku o udržitelnosti musí obsahovat informace o všech podstatných dopadech, rizicích a příležitostech, včetně těch, které vznikají nebo mohou vzniknout v souvislosti s jejími obchodními vztahy. Informace o hodnotovém řetězci by měly být zahrnuty i do politik, cílů a akčních plánů. Pokud podnik bez ohledu na vynaložené úsilí nemůže shromáždit primární informace o svém hodnotovém řetězci, může odhadnout chybějící informace s využitím všech dostupných informací a také na základě aproximace a nepřímých zdrojů.
Do analýzy materiality v neposlední řadě také spadá informace o tom, jakým způsobem byla analýza materiality provedena. Právě analýza materiality je pro firmy zcela klíčová, protože na ní bude záviset reporting úplně všech tematických ESG indikátorů, včetně například spotřeby energií, emisí skleníkových plynů, spotřeby vody nebo zaměstnaneckých dat.
Pokud se společnost rozhodne „vynechat” tematické ESG informace, musí to ve zprávě dobře zdůvodnit. Pro všechna „E“ a “G” témata budou muset popsat proces, jak posuzovaly významnost (materialitu) dopadů, rizik a příležitostí.
V oblasti klimatu zároveň platí, že pokud by společnost například vyhodnotila, že nemá významné dopady na emise skleníkových plynů, musí poskytnout podrobné vysvětlení výsledků analýzy materiality.
Pro všechny společnosti platí roční odklad pro detailní reporting finančních dopadů plynoucích například z klimatické změny, sucha nebo úbytku biodiverzity. První rok bude platit pouze povinnost příslušná finanční rizika identifikovat a finanční dopady obecně popsat.
Kdo a kdy má povinnost reportovat podle CSRD
Dle NFRD měly vybrané podniky (viz obr. výše) povinnost zveřejňovat tzv. nefinační informace v rámci výroční zprávy nebo v rámci samostatné zprávy.
V souvislosti s přijetím směrnice CSRD došlo ke změně terminologie, původně používaný termín „nefinanční informace“ byl nahrazen pojmem „informace týkající se udržitelnosti“. Zvýšil se rovněž počet podniků, které budou muset zprávu o udržitelnosti podávat. Tabulka na tomto odkazu obsahuje přehled podniků podléhajících povinnostem nefinančního reportingu v čase včetně příslušné právní úpravy.
Ověření externím auditorem
CSRD směrnice zavádí přísné požadavky na ověření údajů s omezenou jistotou, které od roku 2028 přejdou na úroveň přiměřené jistoty. Cílem auditu je zejména ověřit soulad s ESRS standardy, postup při identifikaci rizik a příležitostí, postupy sběru dat a označování zpráv.
Pro zajištění spolehlivosti informací uvedených v nefinančních zprávách, zprávách o udržitelnosti a integrovaných reportech musí být zprávy o udržitelnosti ověřeny externím auditorem. Směrnice CSRD zavádí celoevropský požadavek na ověření údajů o udržitelnosti s omezenou jistotou, od roku 2028 se požadavek na úroveň ověření zvýší na přiměřenou jistotu.
Pravidla auditu zpráv o udržitelnosti upravuje novela zákona o auditorech. Externí ověření mohou poskytnout statutární auditoři.
Úkolem auditora bude ověřit:
- soulad s požadavky ESRS,
- váš postup při určování informací vykazovaných podle ESRS standardů (při analýze dvojí materiality),
- dodržení požadavku na značkování zpráv o udržitelnosti a soulad s požadavky na podávání zpráv stanovené v článku 8 nařízení (EU) 2020/852 (tzv. EU taxonomie).
- úroveň ověření zvýší na přiměřenou jistotu.
Více informací o ověřování informací o udržitelnosti v tomto článku.
Jak standardy ESRS ovlivní malé a střední podniky
Směrnice o účetnictví ve znění směrnice CSRD jim neukládá žádné nové požadavky na podávání zpráv, s výjimkou malých a středních podniků kótovaných na burze. Pro kótované malé a střední podniky nicméně směrnice o účetnictví stanoví přiměřený režim podávání zpráv. Kótované malé a střední podniky nejsou povinny hlásit informace o udržitelnosti až do finančního roku 2026, s možností další dvouleté neúčasti poté. Kromě toho mohou kótované malé a střední podniky podávat zprávy podle samostatných, přiměřených norem, které budou méně náročné než úplný soubor ESRS. EFRAG připravuje návrhy verzí přiměřených norem pro kótované malé a střední podniky.
Některé nekótované malé a střední podniky, na které se nevztahují žádné požadavky na podávání zpráv o udržitelnosti podle směrnice o účetnictví, mohou přesto obdržet žádosti o informace o udržitelnosti od zákazníků, bank, investorů nebo jiných zúčastněných stran. EFRAG proto také vyvíjí jednodušší, dobrovolné normy pro použití nekótovanými malými a středními podniky. Tyto dobrovolné normy by měly umožnit nekótovaným malým a středním podnikům reagovat na žádost o informace o udržitelnosti účinným a přiměřeným způsobem, a usnadnit tak jejich účast na přechodu k udržitelnému hospodářství.
Zdroje:
- Q&A adoption of European Sustainability Reporting Standards (europa.eu)
- https://frankbold.org/zpravodaj/kategorie/aktualne/finalni-standardy-pro-esg-reporting-jsou-na-stole-firmy-se-musi-naucit-sledovat-sve-dopady
- Příručka pro vykazování udržitelnosti (ESG Guidelines):
- Průvodce dvojí materialitou – EFRAG: