Pojišťovnictví má hrát (stejně jako bankovní sektor) klíčovou roli v transformaci na bezemisní ekonomiku. Cirkularita opět začíná být téma například v Allianz, kde si uvědomují výrazný rozdíl v emisní náročnosti výroby nových dílů oproti opravám původních dílů.
Většina škod způsobených kolizí motorových vozidel je drobná a postihuje pouze exteriér – například poškození čelního skla, bočních panelů a světlometů. Pro všechny tyto poškozené díly existují metody opravy, ale až příliš často se poškozené díly likvidují a nahrazují zcela novými součástmi.
To přináší vyšší náklady, pokud jde o skládkový odpad a emise CO2, ale také vyšší náklady pro zákazníka.
Allianz Center for Technology provedlo výzkum ve spolupráci s Oakdene Hollins / Metsims za účelem vyčíslení těchto úspor.
Výsledky tohoto výzkumu ukázaly nejen vysoký potenciál snížení emisí u opravy každého jednotlivého dílu, ale také finanční úsporu ve srovnání s výměnou za nový náhradní díl.
Pokud například opravíme rozbitý LED světlomet nebo prasklé čelní sklo místo výměny za nový díl, můžeme snížit skleníkové emise zhruba o 99 %.
V jakém rozsahu aktuálně probíhají „zelené“ opravy a jaký je potenciál do budoucna?
Opravy se realizují už dnes, ale v budoucnu existuje obrovský potenciál pro jejich zvýšení. Ve skutečnosti je to jedna z pák udržitelnosti v rámci servisu pojistných událostí s nejvyšším potenciálem.
Pokud bychom mohli zvýšit míru oprav jen o dva procentní body, mohli bychom snížit roční celoevropské emise CO2 o přibližně 30 000 tun. Pro představu je to částka ekvivalentní roční spotřebě energie asi 5 100 domácností.
Jaký je zájem zákazníků o „zelené“ opravy?
Allianz otestovala 1 260 spotřebitelů v Německu. Výsledky ukazují, že 69 % respondentů očekává, že aspekty udržitelnosti budou hrát roli při krytí a likvidaci škod, a 63 % uvádí, že oprava versus výměna je důležité téma. Lidé si uvědomují, že musíme jednat.
Postupy oprav jsou již dobře zavedené a inovace jsou většinou ve formě vylepšených nástrojů a nových materiálů, jako jsou rychleschnoucí barvy. Barva, která schne při nízkých teplotách, výrazně snižuje emise.
Allianz taky například spolupracuje s uznávanými značkami na vytvoření specializované digitální platformy pro elektrická vozidla. Půjde o jediné kontaktní místo, kde zákazníci najdou vše, co k danému tématu potřebují.