Největší výrobce kol Maxion Wheels představil skoro bezemisní hliníková a ocelová kola

LinkedIn
Facebook
Twitter
WhatsApp
Maxion wheels

Výrobci a dodavatelé vozidel mají povinnost snižovat emise v celém svém hodnotovém řetězci a rozvíjet cirkularitu ve svých modelech získávání zdrojů. 

Maxion Wheels je největším světovým výrobcem a dodavatelem ocelových a hliníkových kol pro globální výrobce vozidel pro osobní mobilitu, dopravu, zemědělství nebo obranu. Mezi jeho odběratele patří například Fiat, BMW, Hyundai, Kia, Ford nebo Volkswagen. Má 10 000 zaměstnanců, působí ve 30 pobočkách ve 14 zemích na pěti kontinentech. Dohromady vyrobí více než 50 milionů kol ročně.

Výroba kol je energeticky velmi náročná, proto je zvýšení podílu udržitelných a recyklovaných materiálů v kolech do roku 2030 je pro Maxion Wheels (kromě využití obnovitelných energií při výrobě kol) klíčovou ambicí. Přibližně 75–85 procent emisí CO2 kol pochází ze surovin, bez ohledu na to, zda je to ocel nebo hliník.

V roce 2023, s cílem snížit emise ekvivalentu CO2 na nejnižší možnou úroveň u dvou stávajících sériově vyráběných kol lehkých vozidel, zahájila společnost Maxion Wheels dva pilotní programy pro kola s extrémně nízkými emisemi CO2 – jeden pro ocel a jeden pro hliník. Globální mezifunkční tým se zástupci inženýrství, dodavatelského řetězce, provozu, udržitelnosti a marketingu zahájil práci v únoru a skončil v srpnu pilotními koly demonstrujícími životaschopnost „zelených“ materiálů a procesů.

Byla vyvinuta skutečně udržitelná a cenově dostupná generace litých kol. Kolo vyrobené ze 100% sekundárního hliníku pocházejícího výhradně z recyklovaných spotřebitelských slitinových kol demonstruje rozsah snížení CO2 možného v sériové výrobě – a výhody cirkulární spolupráce. Tato nová generace kol se vyrábí v závodě na hliníková kola pro lehká vozidla v Santo André v Brazílii, kde je aplikován rovněž energeticky účinný proces tavení kol z lehkých slitin. Po roztavení se chemické složení upraví tak, aby slitina splňovala specifikace OEM (výrobce originálních dílů).

Emise CO2 v celém životním cyklu kol jsou o 62 procent nižší než u stejných současných litých kol vyrobených z primárního hliníku. Identické kolo vyrobené ve stejném závodě s použitím primárního hliníku by mělo stopu CO2 5,60 kg CO2 na kilogram hotového výrobku, pilotní kolo vyrobené ze sekundárního hliníku má stopu o 2,14 kg CO2 na kilogram kola nižší.

Emise u ocelového kola, vyrobeného v závodě ve Španělsku, jsou 3,02 kg CO2 na kg hotového kola, u oceli s nízkým obsahem CO2 a elektřiny z obnovitelných zdrojů toto číslo klesá na 1,19 kg na kg ocelového kola – což je snížení o 61 procent.

Hlavní překážkou hromadné výroby je momentálně cena a dostupnost.

Přejít nahoru