Nařízení o kritických surovinách

Lithium, nařízení o kritických surovinách

Nařízení o kritických surovinách (Critical Raw Material Act) je platné od května 2024, s výjimkou dvou článků, jež budou použitelné až od roku 2028.

Na které suroviny se nařízení vztahuje

Akt o kritických surovinách se vztahuje na získávání, zpracování a recyklaci kritických surovin v Evropě a zabezpečení dodavatelských řetězců.

Nařízení definuje dvě základní kategorie surovin, které jsou nepostradatelné pro technologický vývoj i pro celou řadu strategických odvětví, jako je výroba energie z obnovitelných zdrojů, digitální průmysl, letectví nebo obrana:

  1. strategické suroviny (sedmnáct surovin, např. kobalt, měď, lithium) a
  2. kritické suroviny (třicet čtyři surovin, přičemž seznamy se prakticky kryjí; navíc obsahuje např. koksovatelné uhlí nebo helium).

Cíle a opatření Nařízení o kritických surovinách

Cílem nařízení je především zajistit přístup EU k bezpečným a udržitelným dodávkám kritických surovin, protože dodávky těchto surovin jsou velmi zranitelné vůči přerušení pro jejich časté zprostředkování monopolními dodavateli ze třetích zemí, a to především prostřednictvím diverzifikace dovozu do EU. Nařízení by taky mělo posílit oběhovost kritických materiálů (včetně recyklace) a jejich efektivní využívání.

Mezi opatření, kterými by mělo být dosaženo cílů nařízení, jsou zejména:

  • Omezení roční spotřeby surovin v EU pro každou strategickou surovinu (do roku 2030 by mělo 10 % pocházet z místní těžby, 40 % má být zpracováno v EU a 25 % má pocházet z recyklovaných materiálů).
  • Diverzifikace dovozu strategických surovin.
  • Zřízení Evropské rady pro kritické suroviny.
  • Uložení povinnosti členským státům vytvořit národní průzkumné plány obsahující informace o nerostných surovinách na jejich teritoriu.
  • Zavedení kategorie strategických projektů se statusem nejvyššího veřejného zájmu.
  • Uložení povinnosti vybraným velkým společnostem, které používají strategické suroviny ve výrobě, provést posouzení rizik v rámci svého dodavatelského řetězce strategických surovin:
    • společnosti s více než 500 zamci a čistý celosvětovým obratem vyšším než 150 milionů EUR
    • povinnost 1x/3 roky.

Jaká je úloha Evropské rady pro kritické suroviny

Úkolem rady je poskytovat Komisi poradenství a usnadňovat celounijní koordinaci a provádění činností týkajících se průzkumu, monitorování, strategických zásob a strategických projektů se třetími zeměmi a poskytovat poradenství ohledně přístupu strategických projektů k financování. Udržuje pravidelný kontakt s příslušnými zúčastněnými stranami za účelem řádného výkonu svých funkcí.

Strategické projekty

O status „strategického projektu“ mohou požádat projekty přispívající k budování strategických kapacit v oblasti surovin ve všech fázích hodnotového řetězce, a to jak v rámci EU, tak mimo ni.

Projekty budou vybírány na základě jejich přínosu k bezpečnosti dodávek strategických surovin, technické proveditelnosti, schopnosti nahradit strategické suroviny, udržitelnosti a sociálních norem. Projekty v EU musí mít evropský rozměr a projekty ve třetích zemích musí poskytovat místní přidanou hodnotu. Posouzení a výběr strategických projektů bude provádět Komise za podpory rady.

Strategické projekty v EU budou těžit ze zjednodušeného povolování s cílem urychlit správní postupy. Členské státy budou muset ve svých správních procesech upřednostňovat strategické projekty. Akt o kritických surovinách rovněž stanoví jasné lhůty pro rozhodnutí o žádostech, tj. u strategických projektů by celková doba trvání povolovacího postupu neměla překročit 27 měsíců u těžebních projektů nebo 15 měsíců u projektů zpracování a recyklace.

Jak nařízení zajišťuje udržitelnost a oběhovost surovin

Země EU přijmou opatření ke zlepšení sběru odpadu bohatého na kritické suroviny a k zajištění jeho recyklace na druhotné kritické suroviny. Vzhledem ke své historii těžby má EU řadu starých těžebních lokalit a hlušin, které mohou obsahovat cenné kritické suroviny, jejichž potenciál však dosud nebyl analyzován. Nařízení ukládá:

  • provozovatelům starých těžebních lokalit a hlušin povinnost posoudit možnost využití těchto skládek a shromáždit informace o obsahu kritických surovin v odpadu, který vytvářejí, jakož i o odpadu uloženém na jejich skládkách.
  • v případě uzavřených a opuštěných dolů nařízení ukládá členským státům odpovědnost za shromažďování těchto údajů – ze souborů povolení i cílených kampaní pro odběr vzorků – a za jejich zveřejňování ve veřejně přístupné databázi.

To potenciálním provozovatelům umožní určit potenciální zajímavá místa a provádět tyto projekty obnovy společně s orgány veřejné moci.

Nařízení rovněž obsahuje ustanovení, která stanoví požadavky na oběhovost pro permanentní magnety, což jsou technologie obsahující vzácné zeminy, na nichž je EU plně závislá na třetích zemích.

V současné době se recykluje méně než 1 % vzácných zemin spotřebovaných v EU. Permanentní magnety se nacházejí v široké škále produktů, které mají strategický význam pro energetickou a digitální transformaci (např. větrné turbíny a elektrická vozidla). Jejich recyklovatelnost je technicky proveditelná, ale zůstává velmi omezená. Aby byla zajištěna recyklovatelnost permanentních magnetů, nařízení stanoví rámcové požadavky na informace o typu a složení permanentních magnetů obsažených v definovaném seznamu výrobků a o recyklovaném obsahu některých kritických surovin v nových magnetech.

Opatření proti narušení dodávek strategických surovin

Nařízení představuje komplexní rámec pro lepší připravenost členských států a společností, aby odolávaly narušení dodávek:

  1. Komise s podporou Rady pro kritické suroviny bude koordinovat monitorování rizik dodávek kritických surovin. Komise bude na základě doporučení rady koordinovat zátěžové testy napříč dodavatelskými řetězci strategických surovin s cílem vyhodnotit skutečnou expozici rizikům spojeným s dodávkami.
  2. Nařízení umožňuje Komisi shromažďovat informace o strategických zásobách členských států a poté koordinovat jejich činnost v celé EU s cílem lépe vybavit Unii před krizí.
  3. Kromě toho nařízení ukládá velkým společnostem, které vyrábějí strategické technologie se strategickými surovinami, aby každé tři roky prováděly posouzení rizik svých dodavatelských řetězců.
  4. Komise rovněž vytvoří mechanismus pro usnadnění společných nákupů strategických surovin pro evropské podniky, které o to projeví zájem.

Strategická partnerství

Strategická partnerství uzavřená se třetími zeměmi pomáhají diverzifikovat zdroje dodávek surovin. Nařízení stanoví podmínky pro vytváření a provádění budoucích strategických partnerství. Cílem je usilovat o vzájemně přínosná partnerství s rozvíjejícími se tržními a rozvojovými ekonomikami v souladu se strategií EU Global Gateway, která přispívají k diverzifikaci dodavatelského řetězce surovin a přináší přidanou hodnotu v partnerských zemích. EU dosud (září 2024) podepsala partnerství s Argentinou, Kanadou, Chile, Demokratickou republikou Kongo, Grónskem, Kazachstánem, Namibií, Norskem, Rwandou, Ukrajinou, Uzbekistánem a Zambií.

Zdroje:

  • Ondřej Havránek, Magdalena Hamáčková, EY, dostupné online
  • Ondřej Kolínský, AMO.
  • Questions and Answers on the Critical Raw Materials Act, European Commission, dostupné online
  • ESG projekty, blog: Akt EU o kritických surovinách vyvolává diskuzi, dostupné online
Přejít nahoru