Směrnice o právu na opravu (směrnice R2R)
Ve světě se podle dat The Global E-waste Monitor vyprodukuje více než 54 milionů tun vysloužilých elektrospotřebičů za rok. Předpokládá se, že do roku 2030 toto množství překročí hranici 70 milionů tun za rok. Zdroj: Komunální ekologie.cz.
V srpnu 2024 letošního roku vstoupilo v Evropské unii v platnost tzv. právo na opravu. Jedná se o jeden z několika nově připravovaných aktů, které cílí na vyšší udržitelnost spotřeby. Dalšími akty jsou například Nařízení o ekodesignu nebo Nařízení o kritických surovinách.
V případě práva na opravu se jedná o evropskou směrnici. To znamená, že každá členská země Evropské unie má povinnost ji převést do své národní legislativy. K tomu mají státy stanovenou lhůtu až do července 2026.
V českém prostředí bude směrnici implementovat Ministerstvo průmyslu a obchodu, které ji pravděpodobně přidá do Zákona o ochraně spotřebitele. Právo na opravu bude v plné šíři uplatněno v Česku pravděpodobně v roce 2026.
Cíle směrnice
Cílem směrnice je oživení opravárenského trhu, snížení ceny oprav pro spotřebitele, ušetření nákladů na nové nákupy i udržitelnější spotřeba.
Směrnice by měla zajistit spotřebitelům lepší přístup k opravám, včetně dostupnosti náhradních dílů. Vyjasňuje povinnost výrobců opravovat zboží i po uplynutí zákonné záruční lhůty za přiměřenou cenu a v přiměřeném čase.
Na které produkty se právo na opravu vztahuje
Právo na opravu se zatím vztahuje na velké spotřebiče, jako jsou pračky, ledničky, myčky nebo sušičky, ale také na mobily. Seznam produktů, na které se směrnice bude vztahovat, se v budoucnu bude dále rozšiřovat.
Povinnosti výrobců
Výrobci elektrických spotřebičů a elektroniky budou mít zejména tyto povinnosti:
- Informovat spotřebitele o jejich právech na opravu.
- Poskytovat opravy u spotřebičů, jako jsou například pračky, sušičky, myčky, chytré telefony či osobní počítače.
- Poskytovat servis a náhradní díly po dobu až 10 let od zakoupení výrobku.
- Pokud bude zboží opraveno v rámci záruky, záruka bude prodloužena o jeden rok. Po uplynutí této lhůty budou výrobci stále povinni opravovat běžné domácí spotřebiče, u nichž bude oprava stále „technicky proveditelná“ v souladu s unijními předpisy
- Zapůjčit spotřebitelům náhradní zařízení po dobu opravy.
On-line platforma pro navazování kontaktů s opraváři
Spotřebitelé budou mít k dispozici on-line platformu, kde najdou informace o závadách, cenách i době oprav a umožní snadno vyhledat opraváře ve svém okolí. Pomůže jim také nalézt a porovnat opravárenské služby v jednotlivých členských státech. Bude totiž zaveden jednotný evropský formulář o opravě, který zajistí, že spotřebitelé v celé Evropské unii dostanou jednotné informace o cenách oprav a budou tak lépe moci srovnat nabídky oprav.
Dalším nástrojem pro dosažení cílů směrnice bude vypracování evropské normy kvality pro opravárenské služby, která spotřebitelům pomůže identifikovat servisní pracovníky, jež se zaváží k vyšší kvalitě. Tato norma „snadných oprav“ bude přístupná všem opravářům v celé EU, kteří se zaváží dodržovat minimální normy kvality, například na základě doby trvání opravy nebo dostupnosti výrobků.
Digitální pasy výrobků
U vybraných typů výrobků zavádí tzv. digitální pasy, které budou obsahovat informace o původu nejrůznějších částí výrobku nebo o možnostech recyklace. Na některých produktech se také objeví skóre opravitelnosti.
Zdroje: