Biologická rozmanitost – biodiverzita hraje klíčovou roli při zajišťování potravin, zabezpečení vody a odolnosti vůči klimatu. Její ztráta představuje vážné riziko pro globální rozvoj společnosti.
Cíl 15 jako součást cílů udržitelného rozvoje Organizace spojených národů (SDGs – Sustainable Development Goals) se věnuje ochraně, obnově a podpoře udržitelného využívání suchozemských ekosystémů. To zahrnuje zastavení ztráty biodiverzity, boj proti desertifikaci a ukončení odlesňování. Sladěním svých strategií s SDG 15 mohou korporace přispět ke globální ochraně biodiverzity a zajistit udržitelné využívání zdrojů.
V celé řadě odvětví již existuje řada podniků, které přijaly proaktivní kroky k posouzení svých dopadů na biologickou rozmanitost, snížení negativních dopadů a podpoře udržitelných vzorců výroby. Přinášíme přehled nejvýraznějších nadnárodních organizací, které se zavázaly k ochraně biodiverzity.
Google je technologická společnost, která se zavázala snižovat svůj dopad na životní prostředí. Společnost má řadu programů, které pracují na ochraně biodiverzity, včetně:
- Google Green Program: program se snaží snížit dopad společnosti na životní prostředí snížením spotřeby energie, vody a produkce odpadu.
- Google Earth Engine: Google Earth Engine je cloudová platforma, která poskytuje data a nástroje pro sledování a porozumění prostředí Země.
- Google Conservation Research Grants Program: Program Google Conservation Research Grants poskytuje finanční prostředky na výzkum, který pomáhá chránit biodiverzitu.
Unilever
Unilever je globální společnost zabývající se spotřebním zbožím, která se významně zavázala snížit svůj dopad na životní prostředí, včetně dopadu na biodiverzitu. Od roku 2019 Unilever systematicky pracuje s 300 klíčovými dodavateli, kteří společnosti dodávají palmový olej, sóju, papír a další komodity, aby zvýšil transparentnost v dodavatelském řetězci, podpořil a hlavně řídil praktiky udržitelného získávání zdrojů. Unilever se také zavázal, že do roku 2025 bude 100 % svých zemědělských surovin získávat udržitelným způsobem.
Danone
Danone je francouzská nadnárodní korporace potravinářských produktů, která se významně zavázala snížit svůj dopad na biodiverzitu. V březnu 2022 představila společnost Danone nový strategický plán Renew Danone, jehož ambicí je znovu propojit společnost Danone s modelem udržitelně ziskového růstu, podpořeného větším propojením mezi účelem a výkonem. V této souvislosti skupina v únoru 2023 přeformulovala svůj plán udržitelnosti nazvaný Danone Impact Journey vyjádřený 3 pilíři (Zdraví, Příroda a Lidé a komunity). Danone si stanovila mimo jiné cíle pro zlepšení dopadu svého zemědělského dodavatelského řetězce na životní prostředí, podporu regenerativního zemědělství a udržitelného získávání zdrojů.
GSK
Britská farmaceutická společnost GSK se zavázala k pozitivní biologické rozmanitosti v lokalitách vlastněných GSK do roku 2030, přičemž všechny lokality budou mít do roku 2025 zavedeny akční plány biologické rozmanitosti a investice do programů, které zlepšují stanoviště, chrání druhy a zlepšují kvalitu půdy nebo vody. Aby se zabývali biodiverzitou ve svém dodavatelském řetězci, jejich cílem je, aby 100 % materiálů pocházejících ze zemědělství, lesnictví a moře do roku 2030 pocházelo z udržitelných zdrojů a bez odlesňování. Investují také do ochrany a obnovy využívání půdy napříč i mimo naše území. hodnotového řetězce způsobem, který rovněž přispívá k odstraňování uhlíku a obnově vodní nádrže.
Kering
Kering je globální společnost zabývající se luxusním zbožím, která se významně zavázala snížit svůj dopad na biodiverzitu. Společnost vyvinula strategii biologické rozmanitosti, jejímž cílem je snížit její dopad na ekosystémy a podporovat udržitelné postupy ve svých dodavatelských řetězcích. Kering se také zavázal získávat 100 % své kůže z udržitelných zdrojů do roku 2025 a významně investoval do výzkumu a vývoje na podporu udržitelných postupů v módním průmyslu.
Coca-Cola
Coca-Cola je nápojová společnost, která se zavázala chránit biologickou rozmanitost. Společnost má řadu programů, které pracují na ochraně biodiverzity, např.:
- Water Stewardship Program pracuje na ochraně vodních zdrojů a podpoře udržitelného hospodaření s vodou.
- Program udržitelného zemědělství podporuje udržitelné zemědělské postupy, které chrání biologickou rozmanitost.
- Lesní program usiluje o ochranu lesů a podporu udržitelného lesního hospodářství.
Do roku 2040 chce dosáhnout čistého pozitivního dopadu na biologickou rozmanitost v kritických oblastech svého provozu a dodavatelského řetězce a do roku 2025 odstranit odlesňování ve svém dodavatelském řetězci. V chráněných lokalitách nezřizuje nové stáčírny.
Nike
Nike je společnost zabývající se sportovním oblečením, která se zavázala chránit biodiverzitu. Společnost má řadu iniciativ, které pracují na ochraně biologické rozmanitosti, s cílem eliminace odpadu, redukce spotřeby vody nebo eliminace nebezpečných látek.
Ben & Jerry’s
Ben & Jerry’s je zmrzlinová společnost, která se zavázala chránit biodiverzitu. Společnost má řadu programů, které pracují na ochraně biologické rozmanitosti, včetně programů na podporu regenerativního zemědělství, podporu farmářů nebo programů na cirkularitu odpadu.
IKEA
IKEA je nábytkářská společnost, která se zavázala chránit biologickou rozmanitost. Společnost má řadu programů, které pracují na ochraně biodiverzity, včetně:
- IKEA Forest Positive Agenda: Program do roku 2030 se zaměřuje na tři klíčové oblasti pro další ochranu a podporu světových lesů: odpovědné hospodaření v lesích jako norma po celém světě; zastavení odlesňování a znovuzalesňování degradované krajiny, podpora inovací ve využití dřeva. 97,8 % dřeva použitého na výrobky IKEA bylo buď s certifikací FSC, nebo recyklováno.
- IKEA Water Stewardship Program: Program se snaží snížit spotřebu vody společnosti a chránit vodní zdroje.
Johnson & Johnson
Johnson & Johnson je zdravotnická společnost, která se zavázala chránit biodiverzitu.
PepsiCo
PepsiCo je potravinářská a nápojová společnost, která se zavázala chránit biologickou rozmanitost. Společnost má řadu programů, které cílí na ochranu biologické rozmanitosti, například v oblasti hospodaření s vodou, udržitelného zemědělství a deforestace.
Body Shop
The Body Shop je kosmetická společnost, která se zavázala chránit biodiverzitu, např. prostřednictvím mise World Bio-Bridges Mission, jejímž cílem je obnovit „biomosty“ nebo koridory pro divokou zvěř v poškozené krajině, aby se ohroženým druhům pomohlo znovu se spojit, pářit se a prospívat – a přitom pomáhat místním komunitám žít udržitelněji.
Walmart
Walmart je maloobchodní společnost, která se zavázala chránit biodiverzitu, například prostřednictvím programů cílených na regeneraci přírodních zdrojů (lesů, půdy a oceánů).
Ztráta biologické rozmanitosti a kolaps ekosystémů ohrožují základy ekonomiky. Více než polovina celosvětového HDP závisí na přírodě a službách, které poskytuje. Tři klíčová hospodářská odvětví –stavebnictví, zemědělství a rybolov – na ní silně závisí.
Svět přichází o biliony eur ročně v ekosystémových službách v důsledku degradace půdy. Podniky jsou závislé na přírodních zdrojích a stabilním prostředí, bez nichž nelze zaručit jejich dodavatelské řetězce a zdroje financí.
Do čeho mohou podniky investovat?
- do obnovy ekosystémů se zemědělstvím šetrným ke klimatu nebo obnovou stanovišť bohatých na uhlík
- do zachování mořských zásob
- do budování a ochrany mokřadů (pojišťovnictví by ušetřilo přibližně 50 miliard EUR ročně).
Zdroj:
Cestu k účinné ochraně biodiverzity může představovat implementace tzv. Kunming-Montreal Global Biodiversity Framework, který firmě pomůže zavést všechna nezbytná opatření a procesy k dosažení cíle SDG 15.
Zpráva Top 10 hodnocení dopadů firemních odvětví na biologickou rozmanitost
Nadace Finance for Biodiversity Foundation vydala v roce 2024 dokument nazvaný Top 10 hodnocení dopadů firemních odvětví na biologickou rozmanitost, podle kterého mají nejvyšší potenciální dopad na biologickou rozmanitost sektor potravin, nápojů a tabáku. Více ve zprávě. Nadace také vydala průvodce pro měření dopadů na biodiverzitu.